Historie klootschieten

In de 14e eeuw werd in Nederland de klootschietsport reeds volop beoefend met materiaal zoals we dat nu nog kennen, een houten bal met een aantal doorboringen die volgegoten worden met lood. Voor die tijd werd de sport gespeeld met lemen, stenen of houten ballen zonder lood.

Er bestaat een middeleeuws gedicht uit 1170 waarin reeds geschreven wordt over klootschieten met een stenen bal. De sport werd vooral in de grote steden van Nederland beoefend, eerst alleen binnen de stadsmuren daarna vooral buiten de bebouwde kom.

Ook in de omgeving van Groenlo werd honderden jaren geleden de sport al beoefend. In het Grols museum liggen een aantal oude houten kloten. Bij het ontgraven van de ondergrondse muurresten van wat eens de Beltrummerpoort was, zijn deze kloten aangetroffen op de bodem van de voormalige stadsgracht. Voor zover nu nog na te gaan is, was het betreffende grachtgedeelte reeds in 1674 gedempt.

Waarschijnlijk werd de sport door de soldaten meegebracht die de stad Grol tijdens de 80 jarige oorlog bezet hielden en belegerd hebben.

Historie Zwolle

De klootschietvereniging Zwolle is op 10 oktober 1970 opgericht. De vereniging is niet gevestigd in de stad Zwolle maar in de buurtschap Zwolle bij Groenlo.

Aan de basis van de oprichting ligt een klootschiettoernooi in Augustus 1970 georganiseerd door de Zwolse kermis. Hier is door de oprichters Harrie ten Barge en Bennie Smeenk aan deelgenomen. Later in het jaar op 10 oktober tijdens het invitatietoernooi in Zwolle, georganiseerd door de Achterhoekse Klootschieters Federatie, werd de vereniging officieel ingeschreven bij de AKF.

In de loop der jaren heeft de K.V. Zwolle zich ontwikkeld tot een van de toonaangevende verenigingen in ons land met momenteel een ledental van ca. 100.

Verder zijn er door de jaren heen vele regionale en nationale titels behaald in zowel teamverband als op persoonlijke titel.

In 1993 is aan de Berkenhofweg een eigen clubgebouw gebouwd en in 2009 is de eerste veldbaan van Gelderland gerealiseerd. De straatparcoursen liggen op loopafstand van het clubgebouw.

Organisatie

De KV Zwolle is één van de elf klootschietverenigingen die samen de Achterhoekse Klootschieters Federatie (AKF) vormen. De AKF is één van de zeven afdelingen die samen de Nederlandse Klootschieters Bond (NKB) vormen. De NKB is lid van de NOC*NSF.